بیست‌‌و‌‌هفتم دی‌‌ماه ۱۳۹۸در حالی‌که دو هفته از شهادت سپهبد شهید حاج‌‌ قاسم سلیمانی می‌گذشت، رهبر انقلاب در نماز‌جمعه تهران حاضر شدند تا با مردمی که داغدار سردارشان بودند، سخن بگویند.
کد خبر: ۱۳۹۲۹۳۵
نویسنده محمدرضا خاکپور - مدیرگروه علوم ورزشی رادیو ورزش

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در خطبه‌های این مراسم باشکوه از «مکتب حاج‌‌قاسم» سخن گفتند. وقتی رهبر انقلاب تعبیر به مکتب سلیمانی می‌کنند، منظورشان صرفا دعوت به شخص‌ پرستی، حتی قهرمان‌پرستی نیست. ارزش چنین اشخاصی به این است که فانی در مکتب‌اند. درواقع این همان مکتبی است که امام در این عصر احیا کرد و امثال سلیمانی محصول این مکتب‌ هستند. شاید همگان در وهله اول وجهه بارز شخصیت سردار شهید قاسم سلیمانی را در صفاتی چون ایثارگری، ولایت‌پذیری، شجاعت و دلاوری، رافت و نوعدوستی جست‌وجو کنند اما تربیت‌بدنی و ورزش یکی از موضوعاتی است که در زندگی ایشان جاری بود.
 
استمرار ورزش از جوانی تا شهادت

حمید مهرابی‌پور یکی از قدیمی‌ترین دوستان حاج‌قاسم و هم‌‌باشگاهی او در ایام جوانی چنین نقل می‌کند: شروع آشنایی من با سردار به اواسط سال ۵۶ برمی‌گردد. مقطعی که در باشگاه پرورش‌اندام کار می‌کردم. همان‌جا برای اولین‌بار حاج‌قاسم را دیدم و بعد از آن، به‌اتفاق ایشان در رشته پرورش‌اندام تمرین می‌کردیم. درواقع جوانان ۲۰، ۲۱ ساله‌ای بودیم که ورزش، ‌علاقه مشترک‌مان بود. حسین سلیمانی، برادر بزرگ‌تر حاج‌قاسم سلیمانی هم می‌گوید: حاج‌قاسم استاد کاراته بود. البته به فوتبال هم علاقه داشت. او خیلی بروز و ظهور نمی‌داد که اهل ورزش است اما اگر موقعیتی پیش می‌آمد، حریف ۱۰ تا ۱۵ نفر هم بود. 
 
شجاعت و مقاومت تا حصول نتیجه

ورزشکاران و تیم‌های ورزشی همواره در مسابقات خود در مقابل حریفان نابرابر قرار می‌گیرند اما یک روحیه از سردار شهید سلیمانی درس‌آموز است که تا حصول نتیجه ‌باید مقاومت و پایمردی کرد. بسیاری از سیاستمداران جهان، سردار سلیمانی را نماد و تصویر نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در چندسال اخیر می‌دانند. نبرد با نقشه صهیونیستی خاورمیانه جدید و جلوگیری از تجزیه منطقه، از مهم‌ترین رسالت‌های حاج‌قاسم سلیمانی بود. شاید ریشه بسیاری از حاشیه‌ها در تیم‌های ورزشی و مسابقات را در عنصر خودخواهی برخی افراد باید یافت. یک تیم ورزشی زمانی به پیروزی دست پیدا می‌کند که ورزشکاران آن به جای دیده‌شدن خود دنبال دیده‌شدن تیم و موفقیت آن باشند. در مکتب سلیمانی به جای خود، هدف باید دیده شود.
 
بهره‌گیری از استعدادهای خودی 

در تیم‌های حرفه‌ای استفاده از بازیکن و مربی خارجی برای کسب نتیجه و موفقیت شاید به یک روال معمول بدل شده باشد. تیم‌های برخوردار از امکانات مالی و اقتصادی معمولا برای جبران نقاط ضعف و شکست‌های خود به بازیکنان خارجی روی می‌آورند. در مکتب سلیمانی پیروزی با استفاده از نیروهای بومی و قابلیت‌های خودی و منطقه‌ای حاصل می‌شود. تجربه حشدالشعبی در عراق با تکیه بر این موضوع حاصل شده است. مکتب سلیمانی دارای ابعاد زیادی است که پرداختن به برخی از آنها نباید ما را از بررسی سایر موضوعات بی‌نیاز کند. در این مکتب ورزش و تربیت‌بدنی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و زندگی ورزشی ایشان از دوران نوجوانی تا روز شهادت در رشته‌های ورزشی بدنسازی، زورخانه‌ای، کاراته، ورزش‌های همگانی، کوهنوردی و راهپیمایی موید این موضوع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها